Dependència

El reconeixement del grau de dependència és un dret subjectiu al qual poden optar totes les persones residents a la Comunitat Valenciana, que presenten una situació de dependència en algun dels graus establits i que complisquen els requisits de residència marcats en la Llei 39/2006 de 14 de desembre.

La situació de dependència es defineix com aquell estat en el qual es troben les persones que, per raons lligades a la falta o pèrdua d'autonomia física, psíquica o intel·lectual, tenen necessitat d'assistència i/o ajuda important per a realitzar les activitats de la vida diària.

La llei estableix tres graus de dependència que poden ser temporals o permanents:

  • GRAU 1 DEPENDÈNCIA MODERADA
  • GRAU 2 DEPENDÈNCIA SEVERA
  • GRAU 3 GRAN DEPENDÈNCIA

Des dels Equips d'Atenció Primària dels centres socials, s'orienta en la gestió i tramitació de les sol·licituds presentades per les persones residents a la ciutat d'Alacant, a fi d'obtenir el reconeixement del grau de dependència i per consegüent, l'accés als serveis i prestacions del Sistema Nacional de Promoció de l'Autonomia i atenció a a la Dependència.

El reconeixement de grau i l'accés al sistema públic de serveis i prestacions econòmiques comporta una sol·licitud inicial. Des dels Equips Socials de Zona es presta una primera atenció informativa, una valoració de la situació i una proposta de recursos adequats per a atendre cada situació de dependència, sent competència de la Generalitat la resolució del procediment.

QUI EL POT SOL·LICITAR?

El procediment s'inicia a instàncies de la persona interessada, que presenta la sol·licitud de reconeixement de grau en els registres municipals (electrònics o presencials) habilitats al respecte per l'Ajuntament on es trobe empadronada. Igualment pot iniciar-ho el seu representant legal o qualsevol de les figures jurídicament reconegudes per a donar suport a les persones amb discapacitat.

Des de Serveis socials d'atenció primària bàsica de l'Ajuntament d'Alacant, s'atendran totes les sol·licituds de ciutadans/as empadronats/as a la ciutat, que complisca els requisits establits en la Llei 39/2006, de Promoció de l'autonomia i atenció a les situacions de Dependència.

IMPORTANT: D'acord amb el que es preveu en l'article 12 de la Constitució espanyola, i l'article 315 del Codi Civil, s'és menor fins als divuit anys, moment en el qual comença la majoria d'edat i la capacitat d'obrar (aptitud per a realitzar de manera vàlida actes jurídics, exercitar drets i assumir obligacions davant les administracions). És per tant, que els menors no emancipats no tenen capacitat d'obrar. Una persona menor de 18 anys està sotmesa a la pàtria potestat o a la tutela dels seus representants legals i, en conseqüència, són ells els que obren en el seu nom per a formular sol·licituds, presentar declaracions responsables o comunicacions, interposar recursos, desistir d'accions i renunciar a drets davant l'Administració (llevat que es tracte d'actes personalíssims davant els quals no cap representació).

QUAN?

Durant tot l'any
 

REQUISITS

Es reconeix com a titulars de dret a les persones que:

  • a) Es troben en situació de dependència en algun dels graus establits.
  • b) Residisquen en territori espanyol i ho hagen fet durant cinc anys, dels quals dos hauran de ser immediatament anteriors a la data de presentació de la sol·licitud. Per als menors de cinc anys el període de residència s'exigirà a qui exercisca la seua guarda i custòdia.
  • c) Les persones que, reunint els requisits anteriors, manquen de la nacionalitat espanyola es regiran pel que s'estableix en la Llei orgànica 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seua integració social, en els tractats internacionals i en els convenis que s'establisquen amb el país d'origen. Per als menors que manquen de la nacionalitat espanyola s'estarà al que es disposa en les Lleis del Menor vigents, tant en l'àmbit estatal com en l'autonòmic, així com en els tractats internacionals.
  • d) El Govern establirà, previ acord del Consell Territorial del Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència, les condicions d'accés al Sistema d'Atenció a la Dependència dels emigrants espanyols retornats.

MARC NORMATIU

Normativa vigent autonòmica i estatal (enllaç extern a GVA)

ON ES PRESENTA?

Oficines d'Atenció Ciutadana

  • OAC CERVANTES - C/ Cervantes, 3 - Dilluns a dijous de #9:00 a #17:00 hores / Divendres, de 9:00 a 14:00 hores.
  • OAC SÈNECA – C/ Portugal, 17 - Dilluns a dijous de #9:00 a #17:00 hores / Divendres, de 9:00 a 14:00 hores.
  • OAC GASTÓN CASTELLÓ – C/ Pi Sant, 1 - Dilluns a Divendres de #8:30 a #14:30 hores / Dimecres i Dijous també horari de vesprades, de 15:00 a 17:00 hores

Per a presentació de sol·licituds i/o documentació en qualsevol registre municipal, és necessària CITA PRÈVIA.

Presentació
Documentación a presentar: 
  • Al costat de la instància municipal acompanyarà la Sol·licitud de Dependència triada degudament emplenada i signada (en el cas de menors de 18 anys, haurà d'anar signada pels dos progenitors si disposen tots dos de la representació legal).
  • Si realitza el tràmit per Seu Electrònica s'emplenarà la instància i signarà el formulari electrònicament en prémer el botó “Iniciar tràmit”. A aquest tràmit haurà d'aportar la sol·licitud de Dependència triada al costat de la documentació requerida (es recomana tenir escanejada tota la documentació annexa a la sol·licitud en un mateix document pdf)
  • Tots els models de sol·licitud normalitzats es troben disponibles en el següent ENLLAÇ

Documentació obligatòria per a reconeixement inicial de la Dependència - Generalitat Valenciana:

  • Fotocòpia del DNI/NIE de la persona sol·licitant.
  • Fotocòpia del llibre de família, en cas de persones menors d'edat o, en defecte d'això, certificat literal de naixement.
  • Informe de salut per a reconeixement de prestacions socials (pot anar acompanyat de tots els informes mèdics d'especialistes que puguen completar la informació).
  • Model de domiciliació bancària segellat per entitat o acompanyat de certificat de titularitat del compte.
  • Certificat/s d'empadronament històric/s que acredite/n la residència en territori espanyol durant cinc anys, dels quals dos hauran de ser immediatament anteriors a la data de la sol·licitud (quan la persona no es trobe empadronada almenys 5 anys en algun municipi de la Comunitat Valenciana). Quan es tracte d'una persona sol·licitant menor de cinc anys, es presentarà el certificat d'empadronament històric de la persona que exercisca la seua guarda i custòdia.
  • Fotocòpia del Certificat de discapacitat complet en cas de tenir grau reconegut.
  • Fotocòpia de la resolució de gran invalidesa, en el cas que la persona sol·licitant dispose de reconeixement d'aquesta prestació.
  • Sentencia Provisió de mesures de suport o Acta notarial de representació legal, en cas de disposar d'aquestes. Aquest document anirà acompanyat del Model d'identificació de la persona representant o de suport en el procediment.

Documentació específica segons recurs sol·licitat (preferències de serveis o prestacions):

Prestació econòmica per a cures en l'entorn familiar:

 

  • Compromís de permanència i formació de la persona cuidadora i Fotocòpia del DNI/NIE de la persona cuidadora en el cas de ser un familiar del sol·licitant.
    • Vincles de parentiu: Cònjuge o persona amb relació anàloga a la conjugal, fill o filla, pare o mare, així com pares i mares d'acolliment i parents per consanguinitat o afinitat fins al quart grau. Excepcionalment, podran ser cuidadores amb relació familiar les persones pròximes a una persona en situació de dependència quan així ho acredite el preceptiu informe social d'entorn
  • Quan amb el/la CNP s'establisca una relació laboral, haurà d'aportar: Còpia del contracte de treball en vigor i/o document que acredite la situació d'alta en la Seguretat Social

Servei de teleassistència avançada:

  • Model de servei de teleassistència avançada.

Prestació econòmica Professional Assistent Personal (PAP) o Professional d'Assistència Terapèutica (PATI):

  • Projecte de vida independent.

Documentació que ha d'aportar si no autoritza l'accés a dades:

  • Fotocòpia del DNI (recomanable en tots els casos)
  • Certificat o volant d'empadronament de la persona sol·licitant en un municipi de la Comunitat Valenciana.
  • Fotocòpia de la resolució de gran invalidesa, en el cas que la persona sol·licitant dispose de reconeixement d'aquesta pensió.

 

Informació complementària