Els regidors Dani Simón i Eva Montesinos presenten el Pla Estratègic del Castell

La fortalesa de Santa Bàrbara, amb més de 400.000 visites anuals i 31.000 metres quadrats, pretén ser declarada per la UNESCO com a Patrimoni de la Humanitat
Imagen relacionada

-- La ciutadella sobre el Benacantil vol elevar la seua candidatura reforçant la seua singularitat al costat del castell de Sant Ferran, les Torres defensives de l'Horta i l'illa fortificada de Tabarca.

– El nou Pla Estratègic cerca potenciar en Santa Bàrbara quatre fronts: Patrimonial, Cultural, Turístic i Simbòlic o Sentimental. S'escometran actualitzacions i obres, algunes ja aprovades, com la creació d'un Centre d'Atenció Turística. 

Alacant. Dijous 9 de juny de 2016.
Els regidors de Cultura, Daniel Simón, i de Turisme, Eva Montesinos, han presentat hui el Pla Estratègic del castell de Santa Bàrbara, una novetat potenciada pel fet que els dos departaments municipals treballen junts, per vegada primera, per a gestionar-ho amb criteris professionals.

La regidoria de Cultura i el patronat municipal de Turisme i Platges pretenen aplicar en la fortalesa un programa de canvis, modernitzacions i obres amb l'objectiu d'augmentar els seus valors patrimonials, culturals, turístics, així com els simbòlics i sentimentals. L'objectiu a mitjà termini és que la UNESCO reconega a la fita alacantina com a Bé Patrimoni de la Humanitat.

La candidatura de Santa Bàrbara que optarà a aquesta distinció es lligarà, a més, amb les singularitats i sinergies que aporten el castell de Sant Ferran, la xarxa de Torres defensives de l'Horta i l'illa fortificada de Tabarca, segons ha explicat Daniel Simón en la compareixença pública.

La presentació ha sigut realitzada en el curs d'un acte obert al MACA, on han estat presents els mitjans de comunicació, regidors de l'equip de govern i de l'oposició, representants de diversos sectors socials i econòmics de la ciutat i tècnics municipals, entre uns altres. 

Des de Turisme, fins ara, “havíem vist el castell com una peça solta, sense fil argumental”, ha manifestat Eva Montesinos. “Ara ens hem entès. En la col·laboració està l'èxit”.

Una de les primeres mesures a adoptar en la fortalesa va a ser la de millorar l'experiència turística que puguen obtenir els visitants. Es va a crear un punt d'interacció, un centre d'informació turística en el Cos de Guàrdia, un espai que fins ara s'utilitzava per a exposicions.

El programa de millores en la fortalesa inclou diversos capítols:

- - Valor Patrimonial: conservació, posada en valor, nous espais oberts al públic, sinergies i plantejaments a mitjà i llarg termini. 

- - Valor Cultural: noves propostes en la gestió dels serveis (botiga-llibreria, exposicions temporals, etc), nous cicles, jornades de literatura, teatre, així com la conformació d'un espai infantil en El Polvorí.

- - Valor Turístic: Ja estan aprovades les obres per a transformar l'antic Cos de Guàrdia en punt d'informació turística, modernitzar i diversificar la senyalètica turística (idiomes castellà, valencià i anglès), oferta comercial.

- - Valor Sentimental: el castell com a referència de tots, la qual cosa ja és visible a Alacant, la imatge de la qual és utilitzada per entitats, equips esportius, club fotogràfics, en logos d'empreses, etc. 

Es pretén, així mateix, que les noves tecnologies entren a la ciutadella, la qual cosa es farà d'acord amb el MARQ, davant la possibilitat d'implantar xarxa de wifi, realitat augmentada, que els turistes puguen disposar de noves audioguies o tabletes i facilitar-los que perceben noves perspectives del conjunt arquitectònic. 

El pla comú cerca racionalitzar l'aparcament de vehicles, aprofitar espais com el de l'Aljub Renaixentista per a concerts singulars i redefinir el MUSA (Museu de la Ciutat d'Alacant) amb un nou discurs, que siga proper a la història del castell, la seua evolució i usos.

Enllaçar els beneficis que pot aportar Santa Bàrbara amb altres castells de la Comunitat, com els de Xàtiva, Sagunt, Peníscola i el Castell de Guadalest, és un altre dels pensaments en la nova estratègia engegada per la col·laboració establida entre les dues regidories. 

Santa Bàrbara és un “Patrimoni de la Humanitat en el nostre cor. Ara el que volem és que s'assabente tothom”, ha puntualitzat Simón en el colofó de l'acte. 

En la imatge, Daniel Simón i Eva Montesinos, en diversos moments de la presentació.

Galeria amb algunes instantànies de la compareixença pública i unes altres del castell.

Informació complementària
Documentación: 
Vídeos: 
Galería de Imágenes: 
Presentado el plan Estratégico del castillo de Santa Bárbara
Imagen relacionada
Imagen relacionada
Imagen relacionada
Imagen relacionada
Imagen relacionada