Sol·licitud de Servei de Teleassistència municipal - STAD

La Teleassistència - STAD és un servei tècnic de suport i intervenció social, emmarcat en el context dels serveis socials municipals - com a serveis d'atenció primària -, que permet a les persones usuàries disposar d'un servei d'atenció permanent les 24 hores del dia, durant tot l'any, a través de la línia telefònica i un equipament de comunicacions i informàtic específic, atès des d'una Central de Teleassistència per persones preparades professionalment per a donar resposta adequada a situacions d'emergència o necessitat social, inseguretat, soledat i aïllament.

La finalitat del servei és potenciar l'autonomia personal, evitar la soledat i retardar en la mesura que siga possible les institucionalitzacions anticipades, romanent la persona usuària el major temps possible en el seu domicili, proporcionat el servei la seguretat que davant situacions d'emergència puguen contactar de manera immediata amb el Centre d'Atenció.

QUI EL POT SOL·LICITAR?

Podran accedir a les prestacions que es regulen en la present normativa, persones amb capacitat d'obrar empadronades i amb residència efectiva en el municipi d'Alacant, de manera ininterrompuda, almenys amb tres mesos d'antelació a comptar des de la data de presentació de la sol·licitud, requisit que podrà ser excepcionat, previ informe tècnic justificatiu i dictamen favorable de la Comissió Tècnica de Valoració i Seguiment Prestacions Econòmiques

IMPORTANT: D'acord amb el que es preveu en l'article 12 de la Constitució espanyola, i l'article 315 del Codi Civil, s'és menor fins als divuit anys, moment en el qual comença la majoria d'edat i la capacitat d'obrar (aptitud per a realitzar de manera vàlida actes jurídics, exercitar drets i assumir obligacions davant les administracions). És per tant, que els menors no emancipats no tenen capacitat d'obrar. Una persona menor de 18 anys està sotmesa a la pàtria potestat o a la tutela dels seus representants legals i, en conseqüència, són ells els que obren en el seu nom per a formular sol·licituds, presentar declaracions responsables o comunicacions, interposar recursos, desistir d'accions i renunciar a drets davant l'Administració (llevat que es tracte d'actes personalíssims davant els quals no cap representació).

Quan?

Durant tot l'any

REQUISITS

  • Persones majors de 65 anys amb limitacions en la seua autonomia personal i/o en en contextos de debilitat o vulnerabilitat que requerisquen ajuda per a atendre les seues necessitats d'atenció bàsiques.
  • Persones majors de 18 anys que tinguen dificultats en la seua autonomia personal i/o amb un grau de discapacitat igual o superior al 65%.
  • Persones que es troben en situacions temporals de necessitat de suport per patir malalties terminals, estar afectades de malaltia o lesió o en convalescències post-hospitalàries sense xarxa familiar i social, o de sobrecàrrega que precisen d'ajuda de terceres persones.
  • Que la renda per càpita anual dels membres de la unitat familiar o de convivència a la qual pertanga la persona sol·licitant, no excedisca del 125% de l'IPREM vigent, en còmput anual en catorze pagues. Si la unitat familiar està composta per un sol membre, aquest percentatge serà del 200% de l'IPREM.

Podrà ser reconegut el servei, en relació amb aquells/as sol·licitants, que encara no reunint els requisits establits, es troben en una situació d'especial vulnerabilitat, prèvia avaluació i informe tècnic, pel temps que concórrega aquesta situació i dictamen favorable de la Comissió Tècnica de Valoració i Seguiment Prestacions Econòmiques.

En qualsevol cas la idoneïtat de la prestació per a cada persona, serà sempre decisió municipal, prèvia acreditació i valoració dels requisits establits en aquesta normativa i valoració tècnica a aquest efecte.

Marc normatiu

Normativa reguladora de la prestació municipal del Servei de Menjar a domicili aprovat per Junta de Govern Local el 30 desembre 2024

On es presenta?

Oficines d'Atenció Ciutadana

  • OAC CERVANTES - C/ Cervantes, 3 - Dilluns a dijous de 9:00 a 17:00 hores / Divendres, de 9:00 a 14:00 hores.
  • OAC SÈNECA – C/ Portugal, 17 - Dilluns a dijous de 9:00 a 17:00 hores / Divendres, de 9:00 a 14:00 hores.
  • OAC GASTÓN CASTELLÓ – C/ Pi Sant, 1 - Dilluns a Divendres de 8:30 a 14:30 hores / Dimecres i Dijous també horari de vesprades, de 15:00 a 17:00 hores

Per a presentació de sol·licituds i/o documentació en qualsevol registre municipal, és necessària CITA PRÈVIA.

Presentació
Documentación a presentar: 
  • Si el tràmit el presenta de manera presencial ha d'aportar la sol·licitud degudament emplenada i signada, que pot emplenar i/o descarregar en l'apartat “Model de sol·licitud”.
  • Si realitza el tràmit per Seu Electrònica s'emplenarà i signarà el formulari electrònicament en prémer el botó “Iniciar tràmit”

En tots els casos:

  • Document d'identitat de la persona sol·licitant i de totes les persones convivents, o en defecte d'això, passaport o targeta de residència, per a persones estrangeres.
  • Targeta SIP de la persona sol·licitant.
  • Informe mèdic per a reconeixement de prestacions socials.
  • Annex I: Autorització de Domiciliació bancària i Pauta mèdica dieta

Si és el cas:

  • Certificat acreditatiu emès per Centre d'Avaluació de Persones amb Diversitat Funcional de la Conselleria corresponent
  • Llibre de família o certificat de registre electrònic en cas de menors d'edat
  • Sentència de divorci o, si és el cas, conveni regulador
  • Declaració de la renda de l'últim any fiscal, esborrany de la mateixa o, en defecte d'això, certificat d'imputacions de no haver presentat declaració si no existeix obligació
  • Certificat de vida laboral de tots els membres majors de 16 anys
  • Contracte de treball i 3 últimes nòmines en cas de treball per compte d'altri en cas que procedisca per existència de membres en edat laboral en la unitat de convivència
  • Certificat de l'empresa que acredite els ingressos bruts anuals (quan no es puga justificar d'una altra manera)
  • Justificant bancari en cas que el/la sol·licitant o alguna persona de la unitat de convivència reba pensió de l'estranger
  • Moviments bancaris dels últims sis mesos de tots els comptes dels membres de la unitat familiar
  • Certificat cadastral de béns immobles
  • Declaració responsable d'ingressos i capacitat econòmica quan no puga acreditar-se documentalment (Conforme a l'Annex III)
  • Altres documents referits a la situació social, familiar o econòmica, que segons el parer de la persona sol·licitant s'hagen d'acompanyar
  • Justificants de despeses de caràcter periòdic
  • Autorització d'accés a dades signada per totes les persones convivents majors de 16 anys conforme a l'Annex II (Únicament si el tràmit a realitza per Seu Electrònica)

En cas d'oposició a la consulta de dades personals:

  • Documentació que acredite la residència efectiva o empadronament
  • Inscripció com a demandant d'ocupació en Labora de totes les persones que conformen la unitat de convivència (DARDE)
  • Certificat de prestacions per desocupació, del Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE)
  • Certificat desglossat de prestacions o Certificat de no percebre prestacions incloses en el Registre de Prestacions Socials Públiques, de la Seguretat Social

Es podrà requerir als interessats l'aportació d'altres documents distints dels anteriorment enumerats, a l'efecte de constatar si reuneixen les condicions exigides per a ser beneficiaris de la prestació sol·licitada, entre altres documentació acreditativa de la capacitat econòmica d'acord amb l'Article 4 de la present normativa