L'alumnat pren consciència que la gelosia i control poden conduir a la violència

Informació de l'hemeroteca de notícies municipals per tindre una antiguitat superior a 2 anys

Més de 900 estudiants de 4º de l'ESO de col·legis i instituts han passat pels tallers de prevenció de violència de gènere organitzats per la Regidoria d'Igualtat

Espuch

 La Regidoria d'Igualtat, dirigida per l'edil María José Espuch, ha realitzat un balanç molt positiu del cicle de tallers 'Les belles desperten: prevenció de la violència de gènere en adolescents', dirigit a alumnes i alumnes de 4º d'AÇÒ de tots els centres públics i concertats de la ciutat d'Alacant i desenvolupat en el primer semestre d'enguany.

   Els tallers, de dues hores de durada, han tingut l'objectiu d'explicar a l'alumnat els conceptes bàsics relacionats amb la construcció de les identitats i estereotips de gènere, així com de proporcionar-los eines que els permeten detectar els missatges que els arriben des de la publicitat, el cinema, la música, que reforcen el Mite de l'Amor Romàntic, i alertar de les seues conseqüències.

   La Regidoria d'Igualtat ha realitzat entre els mesos de gener i maig de 2016 un total de 39 tallers en 13 col·legis i instituts de la ciutat d'Alacant , en els quals han participat al voltant de 900 alumnes i alumnes de 4º d'ESO, amb edats d'entre 14 i 15 anys.

   La regidora d'Igualtat, María José Espuch, ha presentat aquest dimecres en roda de premsa el balanç d'aquesta experiència formativa, que ha sigut molt bé valorat per les i els participants, els qui han considerat que aquest taller ha sigut "millor i diferent, més dinàmic, actual i didàctics" que uns altres als quals han assistit sobre aquest mateix tema.

Hem volgut anar de la mà amb la Conselleria d'Igualtat, que ja treballa en aquest tipus de tallers amb alumnat de 2º d'ESO, i per açò ens hem dirigit a 4º de l'ESO en la ciutat d'Alacant, ha indicat.

   Per al pròxim curs, segons ha avançat, "la nostra intenció és poder ampliar el nombre d'escolars i fins i tot abordar Primària perquè entenem que la violència de gènere i els estereotips de gènere cal començar a trencar-los des de l'etapa d'Infantil-Primària, amb temes de coeducació i ruptura de rols de gènere, a més de continuar amb Secundària".

   De l'anàlisi de les reaccions que aquesta activitat ha generat entre l'alumnat, destaca el fet que, "tant xiques com a xics s'hagen identificat amb determinades formes de control sobre la parella de les quals no eren conscients fins a veure el taller, com els anomenats micromachismos, que estan molt estesos i normalitzats, tals com a gelosia, control i possessió i necessitat de control, entre uns altres", ha indicat la regidora.

DONAR A CONÈIXER ELS SERVEIS DE LA REGIDORIA D'IGUALTAT

   María José Espuch també ha incidit en la importància que ha de l'alumnat se sensibilitze davant el problema de la violència de gènere i que conega els recursos que l'Ajuntament d'Alacant posa a la seua disposició en cas de necessitar-ho.

   "Quan anem a aqueixes xarrades als instituts, volem que sàpien que compten amb una Regidoria d'Igualtat que està per a ajudar-les i recolzar-les, que comptem amb un servei que les pot atendre i tirar una mà, i tenim un servei jurídic en la Regidoria que està para açò", ha detallat.

   Per açò, aprofitant les xarrades en els IES i centres educatius, el personal de la Regidoria d'Igualtat informa degudament a l'alumnat sobre com contactar i a on acudir per a rebre atenció especialitzada en violència de gènere en cas necessari.

RESPOSTA DE L'ALUMNAT

   Del balanç d'aquest primer semestre de tallers, les especialistes en Violència de Gènere que han intervingut han detectat entre l'alumnat un desconeixement de l'existència i manifestacions de violència psicològica, econòmica i sexual, enfront del coneixement més estès de violència física.

   Quant als continguts, destaca 'l'escala de violència' dins de la relació de parella i la influència dels mitjans de comunicació en la construcció dels estereotips de gènere.

   En el desenvolupament dels tallers, en terme generals, les xiques s'han mostrat més participatives, i han reconegut sentir-se identificades amb alguns personatges que s'exposen en el taller, com per exemple personatges dels contes infantils o protagonistes de seqüències de curts visualitzats durant el taller.

   Els xics, en alguns grups s'han sentit acusats i qüestionats i han manifestat la seua preocupació i desig que no se'ls culpe així com de tenir ells també un espai formatiu on puguen expressar el que els passa.

   Espuch ha remarcat també el bon acolliment que ha tingut aquesta experiència entre el professorat dels centres, que en bona part ja treballa en aquest camp amb els alumnes i alumnes, si bé seria desitjable que aquest col·lectiu rebera, amb caràcter obligatori, formació en igualtat, tal com la rep el personal de l'Ajuntament d'Alacant gràcies a la Regidoria d'Igualtat.

Conceptes i continguts generals abordats en els tallers:

-Concepte de Gènere i diferencies Sexe-Gènere.

-Estereotips, jocs sexuados i orientació sexual.

-Masclisme-Feminisme

-Influència de la televisió, cinema i literatura en la generació i perpetuació dels estereotips de gènere.

-Mites que sustenten les diferències de gènere i mites de l'amor romàntic: mite de la mitjana taronja, mite de l'exclusivitat i la fidelitat, mite de la passió eterna i de la perdurabilidad, mite de l'emparejamiento com a única forma de felicitat i realització personal, mite de l'amor que tot el pot en nom de l'amor romàntic.

-Violència de Gènere i violència contra les dones. Tipus, cicle, escala de Violència de Gènere.

-Importància de la xarxa familiar i social en la detecció precoç de senyals de violència i en l'acompanyament.

-Recurs i agents de referència en l'Ajuntament d'Alacant i en la ciutat d'Alacant davant possibles casos de Violència de Gènere i vulneració dels drets de les dones.

COL·LEGIS I INSTITUTS PARTICIPANTS:

  • Colegio Stmo. Sacramento Feyda
  • IES Cavanilles
  • Colegio S. José Hijas de la Caridad
  • Colegio Nazaret
  • Colegio Salesianos D. Bosco.
  • IES M. Hernández
  • IES Playa S. Juan
  • IES. Figueras Pacheco
  • IES 8 de Marzo
  • Colegio S. Agustín
  • Colegio Pedro Herrero
  • IES Jorge Juan
  • Colegio Inmaculada Jesuitas