Cessió de sòl destinat a viari públic

Si Vosté està obligat a cedir a l'Ajuntament terrenys de la seua propietat a conseqüència d'haver sol·licitat una llicència d'obres o una no necessitat de llicència de parcel·lació, conforme a les alineacions establides en el Pla General Municipal d'Ordenació Urbana (P.G.O.O.), ha d'efectuar esta cessió per escrit sol·licitant-la, mitjançant instància segons el model adjunt.

Este procediment serà igualment aplicable a la cessió d'immobles independents, inscrits com a tals en el Registre de la Propietat, el destí de la qual, conforme a la seua qualificació urbanística, siga viari públic o dotacional.

Procediment a seguir, terminis i efectes:

La seua sol·licitud, que s'ajustarà al model normalitzat, una vegada emplenada, haurà de presentar-se en el Registre Municipal o enviar-la a la Regidoria de Patrimoni per correu certificat, o a través de qualsevol dels mitjans arreplegats en l'article 16.4 de la Llei 39/2015, de Procediment Administratiu Comú, acompanyant a la sol·licitud la documentació que s'indica més avant.

Una vegada tinga entrada la sol·licitud en el Registre Municipal, començaran a comptar els terminis de procediment, que tindrà una duració de 3 mesos. Si transcorregut eixe període no s'ha notificat la decisió, s'entendrà desestimada la sol·licitud per silenci administratiu.

La cessió serà gratuïta i lliure de càrregues. A este efecte, en la sol·licitud haurà d'indicar-se si s'ha sol·licitat llicència d'obres i, si és el cas, la referència de l'expedient iniciat. En cas contrari, haurà de fer-se constar expressament.

Des del punt de vista urbanístic, amb caràcter general no s'acceptaran terrenys que continguen edificacions, llevat que s'haja sol·licitat la corresponent llicència urbanística. En funció de les comprovacions que es practiquen, l'existència de construccions no constituïx necessàriament un impediment per a l'acceptació, amb l'advertiment que amb el compliment de la llicència d'obres faran efectiva esta condició, la qual cosa comunicaran una vegada s'haja realitzat.

En cas que la declaració de no necessitat no estiga precedida de sol·licitud de llicència d'obres ni es preveja la seua sol·licitud, i existisquen construccions, els particulars, a més de l'obligació prevista en el paràgraf següent, assumiran en tot cas els treballs de condicionament del terreny. Estos treballs s'executaran bé quan s'obtinga la corresponent llicència, bé quan així ho requerisca l'Administració, prèvia constatació de l'existència d'elements o obstacles que facen necessari este condicionament per a l'exercici de les seues competències.

Des de la perspectiva patrimonial, l'acceptació quedarà condicionada, si és el cas, al compliment efectiu de les condicions fixades, especialment a la inscripció de la porció cedida en el Registre de la Propietat conforme a la legislació hipotecària, a fi de donar compliment en deure legal d'inscripció dels béns municipals.

Examinada la sol·licitud i la seua documentació, s'emetran els informes tècnics i jurídics que procedisquen i, si és el cas, s'efectuaran els requeriments d'esmena o d'aportació documental que s'estimen necessaris.

Amb anterioritat al tràmit d'audiència, s'elaborarà una proposta de clausulat en la qual es fixaran les condicions per a l'acceptació de la cessió. Tals condicions s'entendran sense perjuí de les imposades, si és el cas, per la llicència d'obres.

Conclosa la instrucció, s'elevarà proposta d'acord amb l'òrgan municipal competent per a resoldre, que adoptarà resolució expressa acceptant o no la cessió. De ser favorable, es procedirà a formalitzar-la en acta administrativa davant l'Alcaldia o persona en qui delegue, donant fe el Secretari de l'Ajuntament o el seu delegat, per a això es convocarà oportunament a les parts.

El procediment finalitzarà amb resolució d'acceptació o de rebuig. No obstant això, quan l'acord establisca condició suspensiva, l'acceptació —des del punt de vista patrimonial— no tindrà efecte fins al seu íntegre compliment. Verificat este, es dictarà l'oportú acte formal que així ho faça constar; des d'eixe moment, els cedents quedaran alliberats de qualsevol obligació. A este efecte, una vegada subscrita l'acta corresponent, els particulars podran continuar amb els seus tràmits urbanístics, sense perjuí dels requisits patrimonials pendents.

Si és el cas, podrà requerir-se que la cessió es formalitze mitjançant escriptura pública davant notari, la firma del qual s'efectuarà a l'Ajuntament. Procedirà igualment la formalització en escriptura pública si així ho sol·licita el cedent, assumint este la totalitat dels gastos que s'originen.

Documentación a presentar: 

 

1. Si la porció de sòl a cedir no es troba ja segregada, haurà de sol·licitar a la Regidoria d'Urbanisme declaració de no necessitat de llicència de parcel·lació, aportant la documentació necessària, que podran trobar a la seua disposició en el catàleg de servicis establit en la seu electrònica d'este Ajuntament i en el següent enllaç web https://www.alicante.es/es/tramites/licencias-parcelacion-segregacion-o-...

2. Una vegada emesa la declaració de no necessitat de llicència de parcel·lació, l'interessat sol·licitarà a la Regidoria de Patrimoni la cessió de la porció de sòl destinada a viari. Esta petició s'acompanyarà dels següents documents:

- Instància identificant la porció de sòl a cedir i manifestant la intenció de cedir-la.

- Indicació del procediment iniciat per a l'obtenció de llicència d'obres, si és el cas. D'haver-se sol·licitat, s'adjuntarà una còpia del justificant del Registre d'entrada a l'Ajuntament, quan no puga identificar-se el procediment.

- Còpia del Decret sobre no necessitat de llicència de parcel·lació.

- Còpia del Projecte de Segregació presentat a Urbanisme per a obtindre la declaració anterior.

- Informe de representació gràfica georeferenciada complementària o alternativa de la finca que se cedix (1).

- Còpia de l'escriptura de propietat.

- Nota simple del Registre de la Propietat actualitzada, amb antiguitat màxima d'1 any des de la seua expedició.

- Poder de representació, si el compareixent ho fa en nom de tercera persona.

En tot cas, les persones interessades podran exercitar el seu dret a no presentar documentació que ja obre en poder de l'Administració, o haja sigut elaborada per esta. En tal cas hauran d'indicar la Regidoria en la qual obre la documentació i la referència de l'expedient quan això siga possible.

Formas de Presentación

Informació complementària