Cessió de sòl destinat a viari públic

Si Vosté està obligat a cedir a l'Ajuntament terrenys de la seua propietat a conseqüència d'haver sol·licitat una llicència d'obres o una llicència de parcel·lació, conforme a les alineacions establides en el Pla General Municipal d'Ordenació Urbana (P.G.O.O.), ha d'efectuar esta cessió per escrit sol·licitant-la, mitjançant instància segons el model adjunt, adequat a les seues necessitats.

Procediment a seguir, terminis i efectes:

La seua sol·licitud, una vegada emplenada, haurà de presentar-la en el Registre Municipal o enviar-la a esta dependència per correu certificat mitjançant procediment administratiu, acompanyada de la documentació que s'indica més endavant.

Una vegada tinga entrada la sol·licitud en el Registre Municipal, començaran a comptar els terminis de procediment, que tindrà una duració de 3 mesos. Si transcorregut eixe període no s'ha resolt ni notificat la decisió, s'entendrà desestimada la sol·licitud per silenci administratiu.

Posteriorment, s'emetran els informes tècnics, econòmics i jurídics que procedisca i, si és el cas, s'efectuaran els requeriments de documentació que s'estimen necessaris.

De manera prèvia a la decisió administrativa s'elaborarà una proposta de clausulat que establisca les condicions conformement a les quals s'acceptarà la cessió, prèvia audiència als interessats. L'acceptació quedarà condicionada, si és el cas, al seu efectiu compliment, especialment, la inscripció de la porció cedida en el Registre de la Propietat, d'acord amb la legislació hipotecària. En cas contrari, l'Administració estaria incomplint el seu deure legal d'inscriure els seus béns en el citat registre públic.

Una vegada completada la instrucció, s'elevarà proposta d'acord que se sotmetrà a l'aprovació de l'òrgan municipal competent per a resoldre, el qual adoptarà un acord exprés (acte administratiu) acceptant o no la cessió i, després de l'adopció d'este acord si fora favorable, es procedirà a la formalització de la cessió efectuada en document administratiu (Acta de cessió de terrenys), davant l'Alcaldia o en qui delegue, donant fe el Secretari de l'Ajuntament o el seu delegat, per al que se'ls convocarà oportunament.

El procediment conclourà amb la resolució que accepte o rebutge la cessió. No obstant això, en els supòsits en què s'establisca una condició suspensiva en l'acord, l'acceptació no farà efecte fins que s'haja complit esta. Constatat l'anterior, s'emetrà un acte formal reflectint esta circumstància. Des d'eixe moment, els cedents quedaran alliberats d'esta obligació urbanística, i es podrà continuar la tramitació de la/s llicencia/s de què es tracte.

En algun cas pot requerir-se que la cessió es formalitze mitjançant l'atorgament d'escriptura pública davant Notario, la firma de la qual es durà a terme a l'Ajuntament.

També procedirà la formalització en escriptura pública si el cedent així ho desitja, corrent amb totes les despeses que això origine.

Documentación a presentar: 

 

Si, com a condició d'una llicència urbanística, ha de cedir a l'Ajuntament terrenys de la seua propietat destinats en el planejament a viari o espais públics, haurà de presentar la següent documentació:

1. Si la porció de sòl a cedir no es troba ja segregada, haurà de sol·licitar a la Regidoria d'Urbanisme declaració de no necessitat de llicència de parcel·lació, aportant la documentació necessària, que podran trobar a la seua disposició en el catàleg de servicis establit en la seu electrònica d'este Ajuntament i en el següent enllaç web https://www.alicante.es/es/tramites/licencias-parcelacion-segregacion-o-....

2. Una vegada emesa la declaració de no necessitat de llicència de parcel·lació, l'interessat sol·licitarà a la Regidoria de Patrimoni la cessió de la porció de sòl destinada a viari. Esta petició s'acompanyarà dels següents documents:

 • Instància identificant la porció de sòl a cedir i manifestant la intenció de cedir-la.
 • Còpia del Decret sobre no necessitat de llicència de parcel·lació.
 • Còpia del Projecte de Segregació presentat a Urbanisme per a obtindre la declaració anterior.
 • Informe de representació gràfica georeferenciada complementària o alternativa de la finca que se cedix (1).
 • Còpia de l'escriptura de propietat.
 • Nota simple del Registre de la Propietat actualitzada, amb antiguitat màxima d'1 any des de la seua expedició.
 • Poder de representació, si el compareixent ho fa en nom de tercera persona.

En tot cas, les persones interessades podran exercitar el seu dret a no presentar documentació que ja obre en poder de l'Administració, o haja sigut elaborada per esta. En tal cas hauran d'indicar la Regidoria en la qual obre la documentació i la referència de l'expedient quan això siga possible.

Normativa d'aplicació:

 • Llei Hipotecària, en la seua versió actual donada per la Llei 13/2015, de 24 de juliol.
 • Llei del Cadastre Immobiliari, en la seua versió actual donada així mateix per la citada Llei 13/2015.
 • Llei 33/2003, de 3 de novembre, del Patrimoni de les Administracions Públiques.
 • Reglament de Béns de les Entitats Locals, aprovat per Reial decret 1372/1986, de 13 de juny.
 • Normes complementàries al Reglament per a l'execució de la Llei Hipotecària, aprovades per Reial decret 1093/1997, de 4 de juliol.

Notes:

(1). La recent modificació de la Llei Hipotecària duta a terme per la Llei 13/2015, de 24 de juny, pretén incrementar la coordinació entre el Registre de la Propietat i el Cadastre i ha elevat considerablement el nivell de representació gràfica de les finques a inscriure en el Registre de la Propietat.

Tota la informació sobre format d'intercanvi *GML es pot consultar en la següent adreça: http://www.catastro.minhap.es/esp/faqs_catastro_registro.asp

Formas de Presentación

Informació complementària